Ο Νικ Κέηβ σε διάλεξή του πάνω στο ερωτικό τραγούδι, μεταξύ άλλων, αποπειράται ν’ απαντήσει το παραπάνω ερώτημα:
«Πόση ομορφιά κρύβει η ιδέα ότι δημιουργούμε οι ίδιοι τις προσωπικές μας καταστροφές! Όλοι έχουμε την ανάγκη να δημιουργήσουμε και ο θρήνος είναι μια δημιουργική πράξη. Το ερωτικό τραγούδι είναι θλιμμένο, είναι ο ήχος της ίδιας της θλίψης. Όλοι βιώνουμε μέσα μας αυτό που οι Πορτογάλοι αποκαλούν saudade, το οποίο μεταφράζεται ως μια ανεξήγητη αίσθηση λαχτάρας, μία ακατονόμαστη και αινιγματική νοσταλγία, και είναι αυτό το συναίσθημα που ζει στη σφαίρα της φαντασίας και της έμπνευσής μας και αποτελεί το έδαφος που ευδοκιμεί το ερωτικό τραγούδι, καθώς τα άσματα της αγάπης είναι το φως του Θεού που εκρήγνυται βαθιά μέσα απ’ τις πληγές μας.Στη λαμπρή του διάλεξη με τίτλο «Θεωρία και Λειτουργία του Ντουέντε» ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα επιχειρεί να ρίξει φως στη μυστηριώδη και ανεξήγητη μελαγχολία που ζει στην καρδιά συγκεκριμένων έργων τέχνης.»Ό,τι έχει σκοτεινό ήχο, έχει ντουέντε», λέει, «αυτή τη μυστήρια δύναμη που όλοι νιώθουν αλλά κανείς φιλόσοφος δεν μπορεί να εξηγήσει.» Στη σύγχρονη ροκ, το πεδίο στο οποίο δουλεύω, η μουσική τείνει λιγότερο να έχει τη δίκη της αεικίνητη τρεμάμενη ψυχή, τον καϋμό για τον οποίο μιλά ο Λόρκα. Έξαψη: συχνά, οργή: μερικές φορές, αλλά αληθινό ντουέντε: σπάνια. Ο Μπομπ Ντύλαν το είχε πάντα. Ο Λέοναρντ Κόεν καταγίνεται ειδικά μ’ αυτό. Kυνηγά σαν μαύρο σκυλί τον Βαν Μόρισον που, όσο κι αν προσπαθεί, δεν γλιτώνει από δαύτο. Ο Τομ Γουέητς κι ο Νιλ Γιάνγκ μπορούν να το επιστρατεύσουν. Στοιχειώνει την Πόλι Χάρβεϊ. Οι φίλοι Ντέρτι Θρι έχουν καντάρια απ’ ελόγου του. Είναι κάτι που εμπνέει τους Σπιρiτσουαλάιζντ. Οι Τίντερστικς το ζητούν απελπισμένα, αλλά εν γένει φαίνεται πώς το ντουέντε είναι πολύ εύθραυστο για να επιβιώσει της βαρβαρότητας της τεχνολογίας και της αύξουσας επιτάχυνσης της μουσικής βιομηχανίας. Ίσως να μην υπάρχει αρκετό χρήμα στον καϋμό, να μη δίνει αρκετά δολλάρια το ντούεντε. Το ντουέντε χρειάζεται χώρο ν’ αναπνεύσει. Η μελαγχολία σιχαίνεται τη βιασύνη κι αρμενίζει στη σιωπή. Πρέπει κανείς να τη χειρίζεται με προσοχή.Όλα τα ερωτικά κομμάτια οφείλουν να περιέχουν ντουέντε. Το ερωτικό τραγούδι δεν είναι ποτέ πραγματικά χαρούμενο. Πρέπει πρώτα να εναγκαλιστεί την προοπτική του πόνου. Τα τραγούδια που μιλούν γι’ αγάπη χώρις να εμπεριέχουν στο στίχο τους πόνο ή αναστεναγμό δεν είναι τραγούδια αγάπης αλλά τραγούδια μίσους μεταμφιεσμένα σε τραγούδια αγάπης, και δεν είναι να τα εμπιστεύεσαι.[…]
Ο Λου Ριντ στο αξιοσημείωτο κομμάτι του «Perfect Day» καταγράφει σε ημερολογιακή μορφή τα γεγονότα που συνθέτουν την «Τέλεια Μέρα». Είναι μια μέρα που συντονίζεται με την κραταιή ομορφιά του έρωτα, όπου αυτός και η αγαπημένη του κάθονται στο πάρκο, πίνουν κρασί, ταϊζουν τα ζώα στο ζωολογικό κήπο, πηγαίνουν σινεμά κλπ., μα είναι οι στίχοι στη τρίτη στροφή -«Νόμισα πως ήμουν κάποιος άλλος, κάποιος καλός κι ενάρετος», που μεταμορφώνουν το κατά τ’ άλλα συναισθηματικό τραγούδι στο θρίαμβο μελαγχολίας που είναι.[…] Το τραγούδι αυτό ξεπηδά από το κενό του εφήμερου εαυτoύ ντυμένο απώλεια και λαχτάρα.»
[μτφρ. kyoko k.]
Το χαρακτικό του Ντύρερ «Melancholia I» που βλέπεις πιο πάνω κατά μία άποψη τιτλοδοτήθηκε έτσι αναφερόμενο στην Melancholia Imaginativa, την πρώτη από τις τρεις μορφές μελαγχολίας κατά τον Κορνήλιο Αγρίππα, αυτή κατά την οποία η φαντασία πρυτανεύει της λογικής, η ίδια που διακατείχε όλους τους καλλιτέχνες της εποχής του.
«She moves through incommunicable ways»
Edward Dowden-Durer’s Melencolia
Σκεφτόμαστε παράλληλα, Κυόκο.
Ωραίο κείμενο.
Johnny Cash Hurt
I hurt myself today
to see if I still feel
I focus on the pain
the only thing that’s real
the needle tears a hole
the old familiar sting
try to kill it all away
but I remember everything
what have I become?
my sweetest friend
everyone I know
goes away in the end
and you could have it all
my empire of dirt
I will let you down
I will make you hurt
I wear this crown of thorns
upon my liar’s chair
full of broken thoughts
I cannot repair
beneath the stains of time
the feelings disappear
you are someone else
I am still right here
what have I become?
my sweetest friend
everyone I know
goes away in the end
and you could have it all
my empire of dirt
I will let you down
I will make you hurt
if I could start again
a million miles away
I would keep myself
I would find a way
ακούστε το εδώ:
Διορθώνω το link της Ράνιας: http://www.youtube.com/watch?v=AxU3gXy1Qq8
Mad World – Gary Jules
All around me are familiar faces
worn out places
worn out faces
bright and early for the daily races
going no where
going no where
their tears are filling up their glasses
no expression
no expression
hide my head i wanna drown my sorrow
no tomorrow
no tomorrow
And i find i kind of funny
i find it kind of sad
the dreams in which i’m dying are the best i’ve ever had
i find it hard to tell you
i find it hard to take
when people run in circles its a very very
mad world
mad world
Children waiting for the day they feel good
happy birthday
happy birthday
and i feel the way that every child should
sit and listen
sit and listen
went to school and i was very nervous
no one knew me
no one new me
hello teacher tell me what’s my lesson
look right through me
look right through me
And i find i kind of funny
i find it kind of sad
the dreams in which i’m dying are the best i’ve ever had
i find it hard to tell you
i find it hard to take
when people run in circles its a very very
mad world
mad world
enlarging your world
mad world…..
Link: http://www.youtube.com/watch?v=5MyMOi4LEr4
Το παραπάνω δείχνει ότι ακόμη δεν είχα κατανοήσει το ντουέντε… Συγγνώμη για αυτό. Θα επανέλθω σύντομα
Where, Oh where have you been my love?
Where, Oh where can you be?
It’s been so long, since the moon has gone
And oh what a wreck you’ve made me
Are you lost over the oceans?
Are you there, up in the sky?
Until the return of my love
This lullaby
My hope is on the horizon
Every face, it’s your eyes I can see
I plead and pray though each night and day
Our embrace is only a dream
And as sure as days come from moments
Each hour becomes a life’s time
When she’d left, I’d only begun this lullaby
Mark Lanegan