Τεφλόν | νέο ποιητικό σκεύος

01/06/2009

Il court, il court le monde ή Όταν οι αδελφοί Νταρντέν συνάντησαν τον Φ.Τ.Μαρινέττι

Filed under: Αφορμές — kyokokishida @ 3:56 μμ

POLA_5888_12032302482_lΣτην μικρού μήκους ταινία των Βέλγων-θαύμα, με τίτλο «Ο κόσμος τρέχει, τρέχει…» του 1987, βρισκόμαστε σε έναν θάλαμο μοντάζ όπου ο Tζον, τηλεοπτικός σκηνοθέτης, ετοιμάζει ένα ντοκυμαντέρ με θέμα την ταχύτητα. Τον παρακολουθούμε να δουλεύει πυρετωδώς˙ κρατά φωνητικές σημειώσεις σε δημοσιογραφικό κασετοφωνάκι οργώνοντας πάνω κάτω το δωμάτιο και παράλληλα δίνει οδηγίες στον μοντέρ, που μαζί με τον βοηθό του και τη σπαρταριστή γραμματέα συμπληρώνουν την ανθρωπογεωγραφία του χώρου εργασίας. Η τελευταία, σε αντίθεση με τη δημιουργική φόρτιση των υπολοίπων, μασάει νωχελικά και με κάποια πόζα την τσίχλα της, χώρις να πολυσκοτίζεται για τεκταινόμενα που δεν άπτονται των καθηκόντων της.
Η εκπομπή που μοντάρουν συνίσταται απ’ όλα όσα στο μυαλό του Τζον περιγράφουν και σχολιάζουν την ταχύτητα: από το παράδειγμα των σχολικών μας χρόνων με τον ακίνητο παρατηρητη ενός κινούμενου τρένου μέχρι απογειώσεις πυραύλων, σκηνές σεξ και αναφορές στον Ιταλό ποιητή Φίλιπο Τομάζο Μαρινέττι, πατέρα του Φουτουρισμού και ένθερμο οπαδό της ταχύτητας. Την εργασία τους διακόπτει  τηλεφώνημα από τη φίλη του Τζον Σοφί, άρτι αφιχθείσα από το εξωτερικό. Ο Τζον ζωσμένος από τα χειρότερα των φιδιών (σίγουρα η Σοφί γνώρισε κάποιον άλλο στα ξένα και θέλει να του πει να χωρίσουν) μπουκάρει στο αυτοκίνητο και σπεύδει σπίτι τους να τη συναντήσει. Στον δρόμο παραλίγο να συγκρούστει με άλλο αυτοκίνητο, με του οποίου τον οδηγό διαπληκτίζεται φουρκισμένος.
Εν τω μεταξύ, στο θάλαμο του μοντάζ εισβάλει ο παραγωγός της εκπομπής. Αδυνατώντας να ακολουθήσει τον ειρμό του Τζον (μα καλά, αυτός ο Μαρινέτι δεν ήταν φασίστας και τι στο καλό γυρεύει η σκηνή με το ζευγάρι που κάνει σεξ πριν το πλάνο με την απογείωση του πυραύλου;) και φοβούμενος επικείμενη σταύρωση από τους ιθύνοντες του καναλιού παρεμβαίνει στο μοντάζ αλλάζοντάς το. Ο βοηθός τηλεφωνεί στο ζηλόφθονο σκηνοθέτη μας με σκοπό να τον ενημερώσει, όμως εκείνος το κλείνει βιαστικά καθώς από τον δρόμο ακούγεται ήχος ατυχήματος. Ένας πεζός κείτεται στο οδόστρωμα χτυπημένος από το αμάξι της Σοφί και η ίδια αναίσθητη στο τιμόνι, χωρίς να προλάβει να πει στον Τζον τον λόγο της εσπευσμένης επιστροφής της, τον λόγο που οδηγούσε με αυτή την ταχύτητα. Οι θεατές γνωρίζουν από τον πρότερο εσωτερικό μονόλογό της καθώς οδηγά, αλλά ο πρωταγωνιστής δε μαθαίνει ποτέ, τουλάχιστον όχι στα δέκα λεπτά που διαρκεί η ταινία, πως η Σοφί είναι έγκυος.
Πίσω στο θάλαμο του μοντάζ, ο Φίλιπο Τομάζο Μαρινέττι επιβιβάζει στα καπούλια της μηχανής του τη θελκτική γραμματέα και μαζι μαρσάρουν προς την έξοδο της ταινίας…

Το γεγονός ότι δε βρήκα ούτε μία γραμμή με πληροφορίες για το εν λόγω ταινιάκι στο διαδίκτυο,  η συμπλήρωση εκατό χρόνων από το Μανιφέστο του Φουτουρισμού,  το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ και εδώ, και το masterclass των Dardenne στο φετινό φεστιβάλ Θεσσαλονίκης αποτέλεσαν τις αφορμές για ετούτη εδώ την ανάρτηση που αφιερώνεται στους απανταχού νταρντενολόγους και νταρντενοτραφείς.
Advertisements

Σχολιάστε »

Δεν υπάρχουν σχόλια.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: