Τεφλόν | νέο ποιητικό σκεύος

26/06/2009

Ιστορικο-ποίηση

Filed under: Αφορμές — pavlinamarvin @ 11:00 πμ

eyck_wedding Ακχμ..

Να με συγχωρείτε που αλλάζω για λίγο θέμα, αλλά αποφάσισα, δεδομένης της εξεταστικής μου, να σας καταστήσω για λίγο μέτοχους στο πολύ ενδιαφέρον-το εννοώ-και διασκεδαστικό, ομολογουμένως, αντικείμενο της μεσαιωνικής ιστορίας. Ας διαβάσουμε λοιπόν από κοινού λίγα λόγια για την περίπτωση της Πολωνίας, από βιβλίο του Jacques Le Goff:

«Στην Πολωνία δεν υπάρχει πλέον βασιλιάς, μετά το Βολεσλάο τον Ανδρείο, ο οποίος είχε στεφθεί στο Γκνίεζνο τη μέρα των Χριστουγέννων του 1076. Η δυναστεία των Πιάστ συνεχίζεται ωστόσο με δούκες, όπως ο Βολέσλαος ο Στραβόστομος(1102-1138) και ο Γηραιός Μιέσκο, μετά το 1173. Το 1295 ο Πρζεμύσλ της Μεγάλης Πολωνίας αποκαθιστά την πολωνική βασιλεία προς όφελός του, αλλά δύο βασιλείς της Βοημίας πάιρνουν τον τίτλο του βασιλιά της Πολωνίας μετά απο αυτόν, και θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι τη στέψη ενός μικρού άρχοντα της Κουζαβίας, του Βλαδίσλαου του Βραχύ, στην Κρακοβία τούτη τη φορά, για να διακηρυχθεί η Corona rei Poloniae. Ο Γιός του θα είναι ο Καζιμίρ ο Μέγας. Αλλά εν τω μεταξύ, ο Κονράδος της Μαζοβίας ζήτησε βοήθεια απο τους τεύτονες ιππότες εναντίον των Πρώσων, και οι τεύτονες στηριζόμενοι στα νέα αββαεία του Θορν του Κουλμ και του Μαρίενβέρντερ, ιδρύουν ένα γερμανικό κράτος, και μετά την κατάκτηση της Πρωσίας, εισβάλλουν το 1309 απο το Γκτανσκ στην Πομερανία, και καθιστούν τον πύργο τους στο Μαρίενμπουργκ(Μάλμποργκ) αληθινή πρωτεύουσα.»

Η φράση που ακολουθεί όμως της προηγηθείσας παραγράφου, είναι η εντυπωσιακότερη όλων:

« Η περίπτωση της Βοημίας, είναι πιο περίπλοκη.»

Με πρώτη ευκαιρία, θα σας αντιγράψω το δισέλιδο όπου και συνεχίζεται η περιπέτεια.

Πάντως, στέλνοντας το προαναφερθέν απόσπασμα σε αγαπητό φίλο ποιητή, έλαβα την εξής, εξίσου ενδιαφέρουσα με αυτό, απάντηση:

«(…)Δεν υπάρχει μπέρδεμα αγαπητή. Αυτό που φαίνεται σαν λαβύρινθος , ακόμη και στην ανάγνωση της παραγράφου , είναι η ευφυία του ιστορικού να δείξει με τόσο πειστικό τρόπο ότι οι άνθρωποι -ακόμα και οι βασιλιάδες, που τελείως δουλικά τους αποδίδεται ότι πηγαίνουν στην τουαλέτα μόνοι ενώ μια σειρά σκευών αποδεικνύει το αντίθετο- όχι μόνο δεν κάνουν την ιστορία τους {όπως πιστεύουν οι Αλτουσεριανοί -ή μήπως οι αντιαλτουσεριανοί ;} αλλά αδυνατούν και να παρακολουθήσουν την ροή των γεγονότων- ιδίως μάλιστα εκείνων στα οποία
υποτίθεται ότι μετέχουν, ορεγόμενοι ή κατατρώγοντας σάρκες και λατιφούντια αδιακρίτως. Εύγε στον συγγραφέα της εκπληκτικής παραγράφου, ανεξαρτήτως του κινήτρου ή της πρόθεσης που τον έκανε να την γράψει. Λυπάμαι μόνο που δεν είμαι νηφάλιος για να υποδυθώ τον ευσεβή και να ασπαστώ νοερά την χείρα του -το εννοώ(…)»


Και για να μην νομίζετε πως έχω ξεφύγει εντελώς από το ζήτημα που μας απασχολεί εν προκειμένω, παραθέτω την μεσαιωνική λατινική ωδή «Φαλάκρας Εγκώμιον», από βιβλίο του David Nicholas αυτή τη φορά. Συνετέθη από τον Χούκμπαλντ του Σαίντ-Αμάν, ο οποίος έγραφε ύμνους για τον Κάρολο τον Φαλακρό, με σκοπό να αποσπάσει την εύνοια του αρχιεπισκόπου Χάττωνος της Μαγνεντίας(891-913). Καθώς η κάθε λατινική λέξη αρχίζει με το γράμμα c (εκ του calvus, που σημαίνει φαλακρός), καμιά μετάφραση δεν μπορεί να αποδώσει το μεγαλείο του πρωτοτύπου, το οποίο, δυστυχώς, δεν έχω καταφέρει ως τώρα να εντοπίσω:

Η εκλεκτή συντροφιά ξυπνάει μέσα μου τον ραψωδό
που ποθεί να υμνήσει τους υπέρλαμπρους αποψιλωμένους τρούλους
να τραγουδήσει την έκπαγλο, λιπότριχο κεφαλή σας.
Ευαρεστηθείτε με το άσμα μου προς τιμήν της φαλακρότητος, ω Μούσες!
Ασφαλώς αξίζει η προσπάθεια να πολεμάς, να συνταράσσεις τους φουντωτούς, μαλλιαρούς αυχένες
να εξουδετερώνεις τους δασύτριχους, να συντρίβεις
τους αγκαθωτούς κυνοκέφαλους πιθήκους
που λοιδωρούν την ποθητή τριχόρροια…
Καθώς η ατριχία προελαύνει απ’τον αυχένα στης κεφαλής τον θόλο
θημίζει τον κεκαρμένο κληρικό που κατακτά το στέμμα του ουρανού
την κόρη του θυσιάζοντας,
Και όπως χάνονται της κεφαλής οι τρίχες
εκριζώνονται από την καρδιά οι αμαρτίες
γιατί όπως η καρδιά αποζητεί τον πλάστη της
έτσι και το σαρκίον ποθεί τον ουρανό.


Advertisements

1 σχόλιο »

  1. καλημέρα!
    χάρηκα και για την εκ του σύνεγγυς χθεσινή γνωριμία
    keep up the good work
    και να τα λέμε

    Σχόλιο από panayotis ioannidis — 27/06/2009 @ 1:17 μμ | Απάντηση


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: