Τεφλόν | νέο ποιητικό σκεύος

22/02/2010

Έμμηνο παρανάρτημα

Filed under: Τεύχος Δύο — kyokokishida @ 8:11 πμ
Όσες/οι περιμένουν πως και πως να κλείσει το θέμα με τα έμμηνα ας αναστενάξουν με ανακούφιση, καθώς από αυτή την εβδομάδα το ιστολόγιο θ’ αλλάξει βιολί. Το θέμα ωστόσο δεν κλείνει…

Baby, better come back, maybe next week.
The Rolling Stones, «I can’t get no satisfaction»


She aches just like a woman
[..]
your long time curse hurts
Bob Dylan, «Just like a woman»

Στο έργο του Στρίντμπεργκ Δεσποινίς Τζούλια η ηρωίδα το ρίχνει στο χορό με τους υπηρέτες, οι οποίοι σχολιάζουν σχετικά: «θα πρέπει να περιμένει την περίοδό της, φέρεται πάντα περίεργα εκείνες τις μέρες».


Προεμμηνορρυσιακό σύνδρομο (PMS)
Αυτό το όνομα δόθηκε από το 1930 στο σύνολο των συμπτωμάτων που εμφανίζονται τις πρότερες της έλευσης της περιόδου μέρες και φθίνουν όσο προχωρά. Ενώ μεγάλο ποσοστό των γυναικών έχει βιώσει κάποιο από τα σωματικά συμπτώματα (πρήξιμο του στήθους, των ποδιών, του υπογάστριου και του αιδοίου, βραχνάδα, δυσκοιλιότητα, αιμορροΐδες, ακμή, αύξηση βάρους, ημικρανίες, πόνοι στην πλάτη, κράμπες, ξεφλούδισμα των νυχιών, γκριζάρισμα των μαλλιών), όσον αφορά τα ψυχολογικά (ευερεθιστότητα, ένταση, καταθλιψη), οι σχετικές έρευνες που διεξάγονται, στην πλειοψηφία τους, δεν συνυπολογιζουν τους παράγοντες του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο ζουν οι γυναίκες τις οποίες εξετάζουν, οι οποίοι μπορεί να τα εντείνουν αν όχι να τα προκαλούν.
Υπό τους εξοντωτικούς καθημερινούς ρυθμούς των σύγχρονων καπιταλιστικών κοινωνιών μία φρενήρης συνταγογράφηση αναλγητικών, αντικαταθλιπτικών και αντισυλληπτικών λαμβάνει χώρα, ώστε να επιτευχθεί ο απόλυτος έλεγχος πάνω στις γυναικείες ορμόνες ενόσω οι φαρμακευτικές θησαυρίζουν. Παραγωγικές και ατσαλάκωτες γυναίκες ανταπεξέρχονται σε ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις εξοβελίζοντας τον πόνο, ξεχνώντας πως συχνα αυτός μας οδηγεί στη γνώση του εαυτού και του σώματός μας.


Παλαιολιθικές απεικονίσεις εμμηνόρροιας, εγκυμοσύνης και γέννας βρέθηκαν  σε βράχους της Βόρειας Αμερικής και, σύμφωνα με ευρήματα της ίδιας εποχής, ίσως οι πρωτόγονοι χρησιμοποιούσαν τους κύκλους των εμμήνων για την μέτρηση του χρόνου.


Αναφορά στα έμμηνα συναντάμε στον κοσμογονικό μύθο μίας από τις αρχαιότερες θρησκείες του κόσμου, αυτής του Φιδιού του Ουράνιου Τόξου των ιθαγενών της Αυστραλίας:

Στις απαρχές του χρόνου οι δύο αδερφές Βαβιλάκ άρχισαν να περπατούν προς τη θάλασσα και να ονοματίζουν τους τόπους, τη χλωρίδα και την πανίδα. Η μία ήταν έγκυος και η άλλη κουβαλούσε το παιδί της (πριν φύγουν είχαν αιμομικτικές σχέσεις με άντρες της ίδιας καταγωγής με αυτές). Ακολούθως η μικρότερη αδερφή γέννησε και τα αίματα της γέννας κύλησαν σε μια ιερή λίμνη στην οποία κατοικούσε το Φίδι του Ουράνιου Τόξου. Το φίδι, που είχε την ίδια καταγωγή με τις αδελφές, ελκόμενο από τα αίματα της γέννας ή τα έμμηνα (ανάλογα με την εκδοχή του μύθου), αναδύθηκε από τα νερά προκαλώντας πλημμύρα και κατακλυσμό και κατάπιε τις αδελφές και τα παιδιά. Ενόσω το φίδι στεκόταν όρθιο τα νερά σκέπαζαν τη γη και τη βλάστηση, όταν, τελικά, διπλώθηκε κάτω τα νερά εξαφανίστηκαν.
(Κλωντ Λέβι Στρως, Άγρια Γνώση)


Λέγεται πως στην Ιωάννα της Λοραίνης δεν είχε έρθει περίοδος μέχρι τα είκοσι που την έκαψαν.


Στη Μαρία Αντουανέττα προέκυψε έντονη έμμηνος ροή λίγο πριν το ραντεβού της με τη γκιλοτίνα, κάτι που κατέστρεψε τα σχέδιά της για μια τελευταία εντυπωσιακή εμφάνιση με λευκό φόρεμα πριν τον αποκεφαλισμό.


Η βασίλισσα Μαίρη Α’ της Αγγλίας –που ήτο καθολική– επιθυμούσε διακαώς να αποκτήσει διάδοχο για μην περιέλθει ο θρόνος στην προτεστάντισσα αδελφή της Ελίζαμπεθ Α’. Όμως και αυτή και η αδελφή της υποφέρανε από αμηνόρροια και δεν μπορούσανε να αποκτήσουν παιδιά. Το ιστορικό της προσωνύμιο Αιματηρή Μαίρη, δεν το απέκτησε εξαιτίας των αφαιμάξεων που της έκαναν οι γιατροί της εποχής για να της έρθει περίοδος, αλλά λόγω των άγριων διωγμών που εξαπέλυσε εναντίον των προτεσταντών.

Οκτώ μυθιστορήματα & ένα διήγημα με έμμηνες αναφορές
[με ελληνικά όσα έχουν μεταφραστεί στη γλώσσα μας]
Eμίλ Ζολά, Η χαρά της ζωής
Μπέτυ Σμιθ, Ένα δέντρο μεγαλώνει στο Μπρούκλυν
Joyce Carol Oates, them
Tόνι Μόρρισον, Γαλάζια μάτια
Alberto Moravia, Time of desecration (Una vita interiore)
Μαρί Καρντινάλ, Εγώ και αυτό
Ντόρις Λέσινγκ, Το χρυσό σημειωματάριο
Χένρι Μίλερ, Ο τροπικός του Καρκίνου
Maxine Kumin, The facts of life
Δέκα ταινίες με έμμηνες αναφορές
Roman Polanski, Rosemary’s baby, 1968
Sydney Pollack, They shoot horses don’t they, 1969
Frank Perry, Diary of a mad housewive, 1970
Jaromil Jireš, Valerie and her week of wonders, 1970
Robert Altman, McCabe & Mrs. Miller, 1971
Ingmar Bergman, Cries and Whispers, 1972
George Cukor, Travels with my aunt, 1972
Brian De Palma, Carrie, 1976
Albert Magnoli,Purple rain, 1984
Arnaud Desplenchin, My sex life…How I got into an argument…, 1996


Σύγχρονα ταμπού -πέραν της αποχής από το σεξ- ομοιάζοντα με όσα αναφέρει ο Πλίνιος στη Φυσική Ιστορία του (βλ. Τα έμμηνα της ποίησης)

-Το όπιο πικρίζει αν το πλησιάσει γυναίκα με περίοδο (γι’ αυτό και στην Κίνα δεν προσλαμβάνανε γυναίκες στη βιομηχανία οπίου τον 19ο αιώνα)
-Η μαγιονέζα κόβει αν την παρασκευάσει ή βρίσκεται κοντά εμμηνορροούσα (Γαλλία), παρομοίως δεν πετυχαίνει το πάστωμα και οι πίκλες και το ψήσιμο του ψωμιού (Ανατολική Ευρώπη)
-Οι χορδές των εγχόρδων σπάζουν όταν η γυναίκα του μουσικού έχει περίοδο
-Θεωρείται γρουσουζιά να περάσεις κάτω από σκάλα (προκατάληψη που έχει τις ρίζες στο φόβο των πρωτόγονων να μην έρθουν σε επαφή με έμμηνο αίμα, που φέρει μάνα, αν περνούσαν κάτω από    σημείο που μπορεί να στεκόταν ή είχε περάσει γυναίκα με περίοδο)


-Ποια είναι η καταλληλότερη σερβιέτα για κορίτσια που πάνε για χορό;
-Η Ντισκοτέξ.
[Αμερικάνικο λεπτοκομμένο έμμηνο ανέκδοτο]

-Τι χρησιμοποιεί μία ελεφαντίνα για ταμπόν;
-Ένα πρόβατο
[Αμερικάνικο χοντροκομμένο έμμηνο ανέκδοτο]

-Πώς καταλαβαίνουμε πως μια Πολωνή έχει περίοδο;
-Φοράει μόνο μία κάλτσα
[Αμερικάνικο ρατσιστικό έμμηνο ανέκδοτο]



[Ψάχνοντας προχθές για γιαπωνέζικα ποιήματα με τολμηρές ερωτικές σκηνές για ένα άλλο θέμα που δουλεύω αυτόν τον καιρό έπεσα πάνω σ’ ένα κάρο έμμηνα σανριού. Αν δεν είναι αυτό σημάδι ότι το θέμα δεν θα κλείσει π ο τ έ, τότε τί είναι;]
pics:
Rebecca Horn, High moon
Yayoi Kusama, My flower bed



Advertisements

Σχολιάστε »

Δεν υπάρχουν σχόλια.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: