Τεφλόν | νέο ποιητικό σκεύος

09/08/2010

Δύο διαλογικά

Filed under: Θραύσματα — pavlinamarvin @ 12:32 μμ

Anne Carson

XXI. ΕΓΚΑΥΜΑ ΜΝΗΜΗΣ


Ο Ηρακλής κι ο Γηρυώνης είχαν πάει στο βιντεοκλάμπ.

——————————–__

Πανσέληνος στέλνει σύννεφα γοργά να προσπερνάνε σπεύδοντας κρύο ουρανό. Όταν επέστρεψαν

μαλώνανε.

Δεν σε ταράζει η φωτογραφία είναι που δεν καταλαβαίνεις τι θα πει φωτογραφία.

Φωτογραφία ίσον ταραχή, είπε ο Γηρυώνης.

Φωτογραφία ίσον τρόπος να παίζεις με αντιληπτικούς συσχετισμούς.

Μα ακριβώς.

Αλλά δεν χρειάζεσαι μηχανή για να σ’ το πει αυτό. Για σκέψου τ΄αστέρια.

Θες να μου πεις

ότι κανένα αστέρι δεν είναι πραγματικά εκεί; Κοίτα κάποια είναι αλλά άλλα σβήσανε

δέκα χιλιάδες χρόνια πριν.

Δεν το πιστεύω.

Πώς γίνεται να μην το πιστεύεις, είναι γνωστό τοις πάσι. Μα τα βλέπω. Βλέπεις αναμνήσεις.

Μήπως την έχουμε ξανακάνει αυτή τη συζήτηση;

Ο Γηρυώνης ακολούθησε τον Ηρακλή στην πίσω βεράντα. Πιάσαν από μιαν άκρη του καναπέ.

Ξέρεις πόσο μακρυά είναι κάποια απ’ αυτά τ’ αστέρια;

Απλά δεν το πιστεύω. Να δω κάποιον ν’ αγγίζει ένα αστέρι και να μην καίγεται! Θα

σηκώσει ψηλά το δάχτυλό του, Απλώς έγκαυμα μνήμης! θα πει

τότε θα το πιστέψω. Καλά άσε τ’ αστέρια ας πάρουμε τον ήχο, έχεις δει

άντρα να κόβει ξύλα μες στο δάσος.

Όχι δεν παρακολουθώ τους άντρες μες στα δάση.

Σηκώνω τα χέρια. Θα ’ταν πολύ κρύο. Τι; Θα ’ταν πολύ κρύο, επανέλαβε

η γιαγιά απ’ την κούνια της βεράντας.

Να παρακολουθείς άντρες στα δάση; Το έγκαυμα μνήμης. Α. Δίκιο έχει αυτή. Έχει ναι αυτής

της κάηκαν τα πνευμόνια κάποτε

κι ήτανε κρύο και μη με λες αυτή μπροστά μου.

Συγγνώμη.

Κάηκαν τα πνευμόνια σας στον Άδη; Όχι στα Πυρηναία εκεί καήκαν τα πνευμόνια μου είχα

πάει στο Σαν-Κρουά να φωτογραφίσω τους σκιέρ

θα ’ταν οι χειμερινοί Ολυμπιακοί του ’36 έτρεχε ο Γκρούσεκ τον ξέρεις

τον Γκρούσεκ; Τέλος πάντων δεν έχει σημασία ήταν πολύ γρήγορος

πούλησα μια φωτογραφία του με το απίθανό του πορφυρό παντελόνι τού σκι

στο Life για χίλια δολλάρια

ουχί ευκαταφρόνητο ποσό το ’36. Άσε την συγκατάβαση ακόμα είναι ουχί ευκαταφρόνητο –

για μια φωτογραφία. Ο πατέρας του Ηρακλή

(έδειξε με το χέρι προς τον καναπέ αλλά ο Ηρακλής είχε πάει μέσα)

μου έδωσε πιο λίγα απ’ τα μισά για την «Κόκκινη Υπομονή» –

έριξες μια ματιά στην «Κόκκινη Υπομονή» δεν έριξες; Θα προτιμούσα να μην την είχε κρεμάσει στην κουζίνα

πάρα πολύ σκοτάδι εκεί μέσα

όλοι νομίζουν πως είναι ασπρόμαυρη φυσικά κανείς δεν ξέρει

πώς να κοιτάξει μια φωτογραφία σήμερα.

Όχι εγώ την είδα τη λάβα, είναι όντως λάβα; Βεβαίως

ναι εννοείς την κορυφή του κώνου.

Όχι εννοώ στο κάτω μέρος

της εικόνας στον κορμό ενός απ’ τα πεύκα μικρές κόκκινες στάλες σαν το αίμα.

Α ναι εύγε οι μικρές κόκκινες στάλες

η υπογραφή μου. Είναι μια ανησυχαστική φωτογραφία. Ναι. Αλλά γιατί;

«Η ευθυμία που μεταμορφώνει όλη αυτή τη φρίκη.»

Ποιος το είπε αυτό; Ο Γαίητς.

Πού είδε ο Γαίητς ηφαίστειο; Έχω την αίσθηση ότι για την πολιτική μιλούσε. Όχι

δεν νομίζω πως εννοώ αυτό.

Εννοείς την σιωπή; Μα όλες οι φωτογραφίες είναι σιωπηλές.

Πολύ αβασάνιστο, είναι

σαν να μου λες πως όλες οι μητέρες

είναι γυναίκες. Δεν είναι; Φυσικά αλλά αυτό δεν μας λέει τίποτα. Το θέμα είναι

πώς την χρησιμοποιούνε – δεδομένων

των μορφικών περιορισμών – Η μάνα σου ζει στο νησί; Δεν θέλω

να μιλήσω για τη μάνα μου.

Ας είναι. Άρα σιωπή. Ο Ηρακλής βγήκε απ’ την πόρτα της κουζίνας.

Ανέβηκε από τη ράχη του καναπέ

και βυθίστηκε μέσα του στο μήκος. Η γιαγιά σου με διδάσκει

την αξία της σιωπής, είπε ο Γηρυώνης.

Φαντάζομαι, είπε ο Ηρακλής. Γύρισε προς το μέρος της. Γιαγιάκα είναι αργά δε θες να πας για ύπνο;

Αδύνατον να κοιμηθώ άγγελέ μου, είπε εκείνη.

Σε πονάει το πόδι σου; Μπορώ να σου τρίψω τους αστράγαλους. Έλα θα σε πάω επάνω.

Ο Ηρακλής στεκότανε μπροστά της

και την σήκωσε πάνω του σα χιόνι. Ο Γηρυώνης είδε πως τα πόδια της ήταν ασύμμετρα,

το ένα έδειχνε επάνω το άλλο κάτω και πίσω.

Παιδιά καληνύχτα, φώναξε μ’ εκείνη τη φωνή της σαν παλιά κάρβουνα.

Είθε ο Θεός να σας χαρίσει όνειρα.


[από την Αυτοβιογραφία του Κόκκινου, μτφρ. Παναγιώτης Ιωαννίδης, δανεισμένο απεδώθε]

Jeanette Winterson
Πες μου μια ιστορία

Πες μου μια ιστορία, Πιου.

Ποια ιστορία παιδί μου;
Μια ιστορία που αρχίζει από την αρχή.
Αυτή είναι η ιστορία της ζωής.
Είναι όμως η ιστορία της δικής μου ζωής;
Μόνο αν την πεις εσύ.

****

Πες μου μια ιστορία, Πιου,

Ποιά ιστορία, παιδί μου;
Την ιστορία του μυστικού Μπέιμπελ Νταρκ.
Υπήρχε κάποια γυναίκα.
Πάντα το ίδιο λες.
Υπάρχει πάντα μια γυναίκα κάπου, παιδί μου. Κάποια πριγκίπισσα, κάποια μάγισσα, κάποια μητριά, κάποια γοργόνα, κάποια καλή νεράιδα, ή κάποια που είναι ωραία αλλά κακιά, ή είναι ωραία και καλή.
Είναι αυτή ολόκληρη η λίστα;
Υπάρχει και η γυναίκα που αγαπάς.
Ποιά είναι αυτή;
Αυτή είναι μια άλλη ιστορία.

****

Πες μου μια ιστορία, Σίλβερ.

Ποια ιστορία;

Την ιστορία των γεγονότων που ακολούθησαν.
Αυτή εξαρτάται.
Από τι;
Από τον τρόπο που θα τη διηγηθώ.

****

Πιου, γιατί η μητέρα μου δεν παντρεύτηκε τον πατέρα μου;

Εκείνη δεν είχε ποτέ το χρόνο. Εκείνος πηγαινοερχόταν.
Γιατί ο Μπέιμπελ Νταρκ δεν παντρεύτηκε τη Μόλι;
Αμφέβαλλε για εκείνη. Δεν πρέπει ποτέ να αμφιβάλλεις γι’ αυτόν που αγαπάς.
Αλλά μπορεί να μη σου λένε την αλήθεια.
Δεν έχει σημασία, τους λες εσύ την αλήθεια.
Τί εννοείς;
Δεν μπορείς να γίνεις εσύ η ειλικρίνεια του άλλου, παιδί μου, αλλά μπορείς να γίνεις η δική σου.
Λοιπόν, τί θα πρέπει να πω;
Πότε;
Όταν αγαπάω κάποιον;
Πρέπει να το πεις.

****

Πές μου μια ιστορία, Σίλβερ.

Ποιά ιστορία;
Τούτη εδώ.

[μτφρ. Αργυρώ Μαντόγλου]

 

2 Σχόλια »

  1. ευχαριστώ για την ευγενική φιλοξενία :-)

    Σχόλιο από παναγιώτης ιωαννίδης — 09/08/2010 @ 1:10 μμ | Απάντηση

  2. απλά καταπληκτικό!!!!

    Σχόλιο από Μαρία — 17/08/2010 @ 1:20 μμ | Απάντηση


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Σχολιάστε

Blog στο WordPress.com.

