Christoph Szalay, Άκρες

Ι

τι μένει λοιπόν, ρωτάς, όταν εισέρχεσαι στο μισοσκόταδο και κάτι εξαφανίζεται. τι, ρωτάς, θα ’πρεπε να υπάρχει και τι όχι. τι θα ’πρεπε να υπάρχει αμετάκλητα, τι θα ’πρεπε να είναι αμετάκλητα διαθέσιμο και τι όχι. μια ανάμνηση απ’ την παιδική ηλικία ίσως, σκέφτεσαι. μέρες στην ακτή, η επιστροφή διασχίζοντας τη μεθόριο, δέντρα λυγισμένα απ’ τον πρόσφατο χειμώνα, ίσως. ίσως εκείνα τα μέρη όπου οι ακτίνες του φωτός φτάνουν μέχρι την άκρη του δάσους, ίσως την προσπάθεια να μεταφράσεις το πλατεία ούμσλαγκ

θα ’πρεπε να υπάρχει η γνώση μιας αρχής. της προσπάθειας ενός τέλους και της ισοπεδωτικής δύναμης ενδιάμεσα, αυτά θα ’πρεπε να υπάρχουν. οι επιθυμίες θα ’πρεπε να υπάρχουν, αδιάβροχες πάνω σε χαρτί και η δυνατότητα ν’ αφήσεις ένα νέο ίχνος, μακριά απ’ την πεπατημένη. ένας αγροτικός δρόμος ίσως κι ένα αγρόκτημα όπου αυτός καταλήγει, το γρασίδι μόλις κάτω από το έδαφος. μια στατιστική που λέει ότι υπήρχαν εκατόν τρία σπίτια, τριακόσιοι εννέα κάτοικοι ή έλα παρ’ όλα αυτά μαζί, ακόμα κι αν είναι να διασχίσουμε αδιάβατες περιοχές

πατρίδα λοιπόν, έτσι ονομάζεις πάντα τους άλλους. ή πόσα βήματα, σκέφτεσαι, αντέχει. πάνω απ’ την καλαμιά απλώνονται μεγάλες εκτάσεις πάγου. πού ξεκινά, λοιπόν, αυτό το άκουσμα τις νύχτες. πες, πού ξεκινά. πού βρίσκονται λοιπόν εκείνα τα μέρη όπου ο θόρυβος των μηχανών κόβει τη σιωπή, όπου χάνεται η φωνή σου, όπου χρειάζεσαι επιστολές για να διηγηθείς τις ιστορίες σου. όπου διηγείσαι ιστορίες από σταθμούς συγκέντρωσης, αίθουσες αναμονής, τερματικούς σταθμούς. όπου λες θα είναι πιο εύκολο αν βρίσκομαι σε κίνηση. αν εξαφανιστώ μεταξύ δύο τόπων. αν χαθώ σ’ ένα ταξίδι. πες, πού ξεκινά, λοιπόν, το τοπίο αυτό και τι μπορεί μέσα του να κατονομαστεί

ΙΙ

πες, τι ξέρεις να διηγηθείς για τις άκρες των τοπίων

τι ξέρεις να διηγηθείς από τα αποψιλωμένα δάση δρυός. τα καρφωμένα στα δάση ξέφωτα. την απουσία άγριας πανίδας. πες, τι ξέρεις να διηγηθείς για όλα αυτά

πες, τι ξέρεις να διηγηθείς

τι ξέρεις να διηγηθείς για τους φράχτες, που καρφώθηκαν στη γη για να εμποδίσουν το ζώο να το σπάσει, το ξύλο, που τον χειμώνα θα το στοιβάξουν μπροστά στους τοίχους για ν’ ανάψουν τις σόμπες, τις μέρες, τις νύχτες, πες, τι ξέρεις να διηγηθείς για όλα αυτά

τι ξέρεις να διηγηθείς για την περπατησιά του ζώου προς τη ζυγαριά, δύο βδομάδες πριν το διαμπερές τραύμα, πες, τι ξέρεις να διηγηθείς γι’ αυτό, πόσο συχνά το μέταλλο περνά πάνω απ’ το δέρμα για να κουρευτεί το μαλλί, διηγήσου, αν το τρίχωμα έχει από κάτω κατεργασμένο δέρμα, το ζώο σφάχτηκε κι αν είναι πραγματικό μπορείς πάντα να μυρίσεις τη μυρωδιά του ζώου, πες, τι ξέρεις να διηγηθείς για όλα αυτά

διηγήσου για τον σταυρωμένο ουρανό, οι μουγγοί σκέφτηκαν, κύριε, απάλλαξέ μας απ’  τα κρίματά μας, διηγήσου για τον καπνό, για τα χρώματα, τη φωτιά, το τρίξιμο των οστών μες στο φύλλωμα

ή πόσο συχνά εμφανίζεσαι μέσα απ’ τα χαμόκλαδα

Περισσότερα ποιήματα του Christoph Szalay μπορείτε να διαβάσετε στο αφιέρωμα στη σύγχρονη αυστριακή ποίηση που δημοσιεύτηκε στο δέκατο ένατο τεύχος του Τεφλόν.

.
RAENDERN

Ι

was also bleibt, fragst du, wenn du ins halbdunkel trittst und was verschwindet. was, fragst du, sollte es geben und was nicht. was sollte es unwiderruflich geben, sollte unwiderruflich verfuegbar sein und was nicht. eine kindheitserinnerung vielleicht, denkst du. tage an der kueste, die rueckfahrt durchs grenzland, vom letzten winter geknickte baeume, vielleicht. vielleicht jene stellen, an denen die lichtkegel den waldrand erfassen, vielleicht den versuch, umschlagplatz zu uebersetzen

das wissen um einen anfang sollte es geben. den versuch eines endes und die richtkraefte dazwischen, die sollte es geben. die wuensche sollte es geben, wasserfest auf papier und die moeglichkeiten, eine neue faehrte zu legen, weit ab vom schuss. einen feldweg vielleicht und einen hof, an dem dieser endet, das gras knapp unter der narbe. eine statistik, die sagt hundert unddrei haeuser, dreihundertundneun einwohner sind es gewesen oder so kommt doch bitte mit, auch wenn es durch wegloses gelaende geht

heimat also, das nennst du immer die anderen. oder wieviele schritte, denkst du, traegt das. ueber schilf gespanntes eis. wo beginnt das also, dieses nachhoeren in die naechte. sag, wo beginnt das. wo also sind die stellen, an denen motorenlaerm die stille schneidet, an denen deine stimme verloren geht, du briefe benoetigst, um erzaehlen zu koennen. an denen du also aus sammelplaetzen, wartehallen, endstationen erzaehlst. an denen du erzaehlst es wird leichter, wenn ich in bewegung bin. wenn ich zwischen zwei orten verschwinde. auf einer reise verloren gehe. sag, wo beginnt das nun also, diese landschaft und was sich darin benennen laesst

ΙΙ

sag, was weißt du von den raendern der landschaften zu erzaehlen

was weißt du aus den abgehaeuteten birkenwaeldern zu erzaehlen. den in die waelder getriebenen lichtungen. dem ausbleiben der wildbestaende. sag, was weißt du erzaehlen darueber

sag, was weißt du zu erzaehlen

was weißt du ueber die zaeune zu erzaehlen, die in den boden geschlagen werden, das vieh am durchbrechen zu hindern, das holz, das winters an den waenden geschichtet wird, die oefen zu befeuern, in den tagen, in den naechten, sag, was weißt du erzaehlen darueber

was also weißt du erzaehlen ueber den gang des viehs zur waage, zwei wochen vorm durchschuss, sag was weißt du erzaehlen darueber, wie oft also mitm metall ueber die haut die haare geschert wird, erzaehl, wenn das fell als unterseite gegerbtes leder hat, wurde das tier geschlachtet und wenn es echt ist, kannst du immer ein klein wenig den geruch des tieres riechen, sag, was weißt du erzaehlen darueber

ueber den gekreuzigten himmel erzaehl, die stummen andachten, herr, nimm alle schuld von uns, ueber den rauch erzaehl, die farben, das feuer, das knistern der knochen im geaest

oder wie oft bist du durchs unterholz gebrochen

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s